مقایسه و بررسی پنل تلویزیون های ایکس ویژن

تلویزیون-ایکس-ویژن

اگر قصد خرید تلویزیون ایکس ویژن را داشته باشید،ممکن است بارها در مورد پنل های جدید این تلویزیون شنیده باشید و واژه پنل IPS به گوشتون خورده باشد.ما در این بلاگ قصد داریم تا درباره اطلاعات مورد نیاز در مورد پنل IPS صحبت کنیم و تفاوت آن با انواع پنل های دیگر مانند TN،LED و VA نیز مورد بررسی قرار دهیم.با ما همراه باشید.

پنل تلویزیون های ایکس ویژن

انواع پنل صفحه نمایش تلویزیون

شاید برای خرید تلویزیون به فروشگاه مراجعه کرده‌اید یا می‌خواهید از طریق این سایت اقدام به خرید آنلاین تلویزیون کنید؛ حتماً به گوشتان نام هایی مانند LED، IPS، LCD و VA و TN خورده است. این کلمات همه مربوط به مانیتور یا فناوری نمایشگر تلویزیون است. بنابراین ابتدا در مورد انواع پنل صفحه نمایش تلویزیون صحبت خواهیم کرد.

انواع پنل تلویزیون های ایکس ویژن

پنل TN

پنل TN ” Twisted Nematic ” یا رشته‌ای تابیده از قدیمی‌ترین نوع نمایشگر کریستال مایع یا LCD است. پنل TN از اولین نوع پنل‌ها برای نمایشگرهای صفحه تخت یا Flat-Screen بود که هنوز هم به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، مدل‌های جدیدی از آن‌ها ساخته می‌شود. اما عیب اصلی پنل TN زاویه دید محدود است.

پنل VA

پنل VA “Vertical Alignment” یا حرکت عمودی از پنل TN پیشرفته‌تر است. در این پنل، کریستا‌ل‌ها به‌صورت عمودی هستند. اما از معایب پنل VA زاویه دید محدود، سرعت پاسخ‌دهی کم، مصرف انرژی بالا و پراکندگی نور در این پنل است. عیب پنل VA این است که به ضربه حساس است.

پنل LED

پنل LED “light-emitting diode” یا دیود ساطع کننده نور درواقع همان پنل LCD اما کمی پیشرفته‌تر است. عبارت LED TV به معنای یک تلویزیون LCD با نور پس‌زمینه LED است. به این معنی که در تلویزیون‌های با صفحه نمایش LED،  لامپ‌ها با LED ها و LCD ها جایگزین شده‌اند. در واقع لامپ LED همان لامپ‌های ال سی دی هستند، اما نور پس‌زمینه در آن‌ها ال ای دی است.

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری از صفحه نمایش داشته باشید پیشنهاد می‌کنیم مقاله کیفیت تصویر تلویزیون های ایکس ویژن را مطالعه کنید.

پنل IPS

IPS مخفف “In-Plane Switching” یا سوئیچینگ در صفحه بوده که یکی از تکنولوژی‌های تولید صفحه نمایش تلویزیون است. تکنولوژی IPS برای اولین بار در سال 2007 توسط شرکت ال جی مورداستفاده قرار گرفت. از نمونه‌های خارجی پنل IPS می‌توان به ال جی و سونی اشاره کرد. خوشبختانه در بین برندهای مطرح ایرانی، برند ایکس ویژن نیز از پنل IPS استفاده کرده است.

نکته: اساس استفاده از پنل IPS برای رفع نواقص موجود در دیگر پنل‌ها مانند زاویه دید ضعیف و پخش رنگ محدود بوده است.

پنل‌ IPS یا سوئیچینگ در صفحه نسبت به انواع دیگر پنل‌ها، برتری‌هایی دارد؛ چون تصاوير را با محدوده گسترده‌تری از رنگ‌ها و روشنايی بیشتر نمايش می‌دهند و نسبت به صفحه‌نمایش‌های TN، محدوده گسترده‌تری از زوایای دید را ارائه می‌کنند. صفحه‌ نمايش‌ TN تحت‌ فشار، مات و تار می‌شود و رنگ آن‌ روشن‌تر می‌شود در حالیکه در پنل های IPS این‌گونه نیست و به همين دليل برای صفحات لمسی ايده‌آل هستند.

پنل IPS در تلویزیون ایکس ویژن

مزیت‌های پنل IPS عبارت‌اند از:

  • زمان پاسخ‌دهی مناسب بخصوص برای گیمینگ
  • کنتراست بالا
  • کالیبره کردن رنگ‌ها و ارائه رنگ‌های با کیفیت در تصویر
  • دقت رنگ بالا حتی زمان مشاهده از زاویه دید غیر مستقیم
  • طول عمر بالا
  • ضد ضربه بودن

تفاوت پنل IPS با پنل LED

تفاوت پنل IPS با پنل LED است که LED به معنای دیود ساطع‌کننده نور است. یعنی درواقع پنل LED تکنولوژی ساخت پنل نیست و همان‌طور که از نامش پیداست یک نوع نور پس‌زمینه است. اما پنل IPS یکی از تکنولوژی‌های تولید صفحه نمایش تلویزیون است.

تفاوت پنل IPS با پنل VA

پنل VA تلویزیون مناسب کسانی است که به دنبال کیفیت تصویر در اتاق تاریک هستند و کسانی که نیاز به زاویه دید گسترده ندارند. چراکه پنل IPS برای محیط‌های روشن مناسب است چون کریستال مایع را به‌صورت افقی نمایش می‌دهد. پنل IPS به نسبت پنل VA، زاویه دید بالا و حساسیت کمتری نسبت به ضربه دارد.  با این تفاسیر قیمت پنل‌های IPS نسبت به پنل VA بیشتر است.

بهترین فناوری پنل تلویزیون کدام است؟

پنل IPSپنل VA
زاویه دید بالازاویه دید پایین 
زمان پاسخ‌دهی کمزمان پاسخ‌دهی متوسط
حساسیت کم به ضربه حساسیت زیاد به ضربه
نمایش کریستال مایع به صورت افقی نمایش کریستال مایع به صورت عمودی
قیمت به نسبت VA بیشترقیمت به نسبت IPS کمتر
پراکندگی کمتر نور پراکندگی زیاد نور 
کنتراست به نسبت VA پایین‌تر کنتراست به نسبت IPS بالاتر 
مناسب برای محیط‌های روشن مناسب برای محیط‌های تاریک
پیچیدگی فناوری و مزایای بیشترپیچیدگی فناوری و مزایای کمتر

برتری تلویزیون‌های ایکس ویژن با پنل IPS به چه علت است؟

به‌طورکلی پنل IPS دارای یک زاویه دید گسترده مناسب برای استفاده در اتاق نشیمن پرنور و برای تماشای ورزش و نمایش است. همچنین پنل IPS برای استفاده به‌جای صفحه نمایش کامپیوتر نیز مناسب است. در تلویزیون های هوشمند ایکس ویژن با پنل IPS، امکان تماشای تصاویر در تمام زوایا بدون افت کیفیت و افت رنگ وجود دارد.

پنل IPS در تلویزیون های ایکس ویژن
میلاد یارمحمدی
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *